Statiske bannere er kort fortalt en stillestående reklame, som oftest indeholder tekst og design. Det statiske banner har efterhånden mange år på bagen. Selvom der findes langt mere avancerede bannertyper, er det statiske banner dog stadig et populært valg for mange. Som altid gælder det om at ens banner skal være tilpasset mål og budskab i en kampagne.
Ved et statisk banner vil modtageren have højere sandsynlighed for at blive eksponeret for bannerets budskab og den opfordring til handling (også kaldet call-to-action), som fremgår af banneret. Dette skyldes, at et statisk banner ikke skifter mellem flere forskellige billeder eller videoer. På den måde er man sikker på, at budskabet fremgår i det øjeblik, modtageren ser banneret.
Statiske banner er et god valg, hvis budskabet er simpelt og man ønsker et banner, der støjer så lidt som muligt. Hvis banneret eksempelvis skal placeret på en side, hvor man ikke ønsker at distrahere for meget i forhold til sidens øvrige indhold, kan et statisk banner være en god løsning til at levere et simpelt budskab.
Selvom et statisk banner kan virke forholdsvis simpelt, er der altså stadig en del ting, der skal tages højde for, når banneret skal udformes. Vi har stor erfaring med at tilpasse statiske bannere til konkrete budskaber og udtryk.